Honlap testreszabása




készítette a honlap.hu
https://unicef.hu/mentalis-egeszseg/e-learning-szuloknek
Kedves Szülők!

HASZNOS TANÁCSOK SZÜLŐKNEK A ZÖKKENŐMENTES ÓVODÁBA LÉPÉSHEZ
Az óvodáskor beköszönte a legtöbb családban az első olyan élethelyzet, mikor a gyermek a meleg családi fészekből az intézményi nevelésbe lép át. A szocializációs folyamatot segíti a közösségi nevelés, a másokkal való érintkezés, a kommunikáció, a tágabb környezetbe való beilleszkedés, a társas együttműködés szokásainak megismerése.
Az óvodai nevelés célja az, hogy az óvodások sokoldalú, harmonikus fejlődését, a gyermeki személyiség kibontakoztatását elősegítse, az életkori és egyéni
sajátosságok és az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével.

ELŐKÉSZÜLETEK - AVAGY HOGYAN TUDJA SEGÍTENI A SZÜLŐ AZ ÓVODÁBA LÉPÉST
Séta alkalmával látogassanak el az óvoda épülete felé, hogy ismerőssé váljon maga az épület.
Otthon is beszélgessenek az óvodáról, játsszák el babákkal, bábokkal, plüss állatokkal az óvodai élet egy - egy jelenetét.
Olvassunk az óvodáról szóló meséket /pl: Pöttyös Panni az óvodában, Janikovszky Éva: Már óvodás vagyok, Vackor az óvodában, Bartos Erika: Anna Peti – irány az óvoda, Bogyó és Babóca, MI micsoda sorozat: Óvodába járok, Bori óvodába megy stb./.
Próbáljanak rendszert vinni a család és a gyermekük mindennapjaibafokozatosan alakítsanak ki az óvodáéhoz hasonló napirendet.

„A gyermek érdeke mindenek felett áll”

BEFOGADÁS - az első napok: Az óvodába kerülő gyermek megváltozott élete a befogadással kezdődik.
Az óvodánkba érkező gyermekeknek igény és szükség szerinti befogadási időt biztosítunk.
A befogadás folyamatában a gyermek lehetőséget kap a fokozatos elválásra, joga van sírni, megfigyelni, saját tárgyat behozni.
Időt kap a gyerek, hogy az új környezetet, személyeket elfogadja, időt kap a pedagógus, a szakemberek, a dajkák és a csoportba járó gyerekek az új csoporttárs megismerésére.
A befogadás számunkra azt jelenti, hogy türelmesen kivárjuk, amíg a gyermek közeledik. Mindenkinek szüksége van időre a tájékozódáshoz, joga van befolyásolni közeledésének módjait.
A gyermek behozhatja azokat a kedves tárgyait, amelyek megnyugtatják, s ott tarthatja addig, ameddig ennek szükségét érzi.
Az óvónő számára fontos, hogy a gyermek minél előbb jól érezze magát az óvodában. Olyan módszert, olyan bánásmódot igazít hozzá, amely a leginkább megfelel az egyes gyermekek sajátos igényeinek.

Augusztus végén és szeptember első napjaiban a régi óvodások veszik birtokba a csoportot. Ez a néhány nap a visszaszokás, az emlékek, szokások felelevenítésének ideje.
Emellett a felkészülés ideje is. Az óvónők, és a gyerekek az újonnan érkező csoporttársak nevéről és jeléről is beszélgetést kezdeményeznek, hiszen a többen már találkozhattak velük.
A szülők és az óvónők által megbeszélt időben hetente 2-3 új gyerek érkezik a csoportba.
A jelükkel ellátott szekrénybe elhelyezzük az óvodai zsákjukat, melybe nem csak a váltó ruhákat lehet tenni, hanem a számukra fontos otthoni kedvenc játékot, vagy tárgyakat is, amiket saját szüksége, igénye szerint bármikor elővehet, vagy eltehet, ezzel is biztosítva nyugalmát, biztonságérzetét. A mosdóba is közösen helyezzük el a saját jelével ellátott fogmosó poharat és a jeléhez kiakasztjuk a törülközőjét.

Az első napokban elég, ha csak pár órát tölt a gyermek az óvodában, majd fokozatosan lehet növelni az óvodában eltöltött időt. A hét második felében már ott is ebédelhet.
A következő héten már ott is alhat a gyermek.

A szülők, bármennyire is rossz érzés, a reggeli búcsúzás után határozottan induljanak el. Még ha búcsúzkodáskor sír is, az új játékok és társak láttán biztos, hogy hamarosan megnyugszik. Ellenkező esetben egy erősebben kötődő gyereknél előfordulhat, hogy minden percben arra vár, hogy szülei visszatérjenek. Ha már elbúcsúztunk tőle, és megbeszéltük, mikor megyünk érte, jó, ha határozottan indulunk a dolgunkra. A többszöri búcsúzás, visszalépés azt erősíti a gyermekben, hogy nincs biztonságban. Ha a gyermek azt érzi, hogy a szülő bizonytalan, akkor az elválás is hosszúra nyúlik, a szülői bizalmatlanságot a gyerekek is átveszik.
Ha a szülő viselkedése azt sugallja gyermekének, hogy biztonságos jó helyen van, hamar az új élményekkel lesz elfoglalva.
Tudja, hogy jó óvodát, óvónénit kapott, akikben és amiben maximálisan megbízhat.

Az óvoda nyitva tartásán belül a gyermekek érkezése és távozása a család életritmusához alkalmazkodik. A család és az óvoda egyeztetett szokásai biztosítják a nyugodt érkezést és elválást, a gyermek által kialakított szertartásokkal.
A gyermek nyugodt napirendjének alakulását segíti azonban, ha legkésőbb 1/2 9 óráig beérkeznek a gyerekek, hiszen ahhoz, hogy tartalmas tevékenységet tudjon kialakítani, szüksége van a megfelelő mennyiségű és minőségi időre. Érkezése után ő is tájékozódik, /társakról, játék lehetőségről, eszközökről, megfelelő helyről stb./ keresi az érdeklődésének, kíváncsiságának megfelelő tevékenységet, társat.
Ahhoz, hogy tartalmas tevékenységekben tudjanak részt venni kérjük időben, lehetőleg nyolc óráig érkezzenek be.

Napirendünk stabil időpontjai:

  9:30 - 10:00 tízórai
10.30 - 11.55 udvari játék, séta
12:00 - 13:00 ebéd
13:00 - 14:30 pihenés
14:00 – 14.45 uzsonna
14.45 - től folyamatos játék hazamenetelig

 
Kedves Szülők!

Köszönjük mindenkinek a hozzájárulást, hogy ilyen széppé tették az óvodás gyermekek farsangját!

Óvó nénik és a gyerekek

 
Határozat
2022. március 4-től visszavonásra került az óvodákban alkalmazandó Intézkedési terv!

2021. február 4-én tartottuk az óvodánkban a gyermekek farsangi mulatságát. Ezúton is köszönjük a kedves Szülők anyagi hozzájárulását a sikeres rendezvényhez. 
Sajnos a járvány miatt elrendelt intézkedések nem engedték meg, hogy együtt ünnepelhessenek velünk, de néhány kép talán visszaadja, hogy a gyerekek milyen jól érezték magukat.

Fontos tudnivalók

DigiMini3 kutatás - A digitalizáció hatása a bölcsődében

Az elmúlt években a Digitális Gyermekvédelmi Stratégia keretében végzett kutatás célja az volt, hogy megvizsgálja mi jellemző ezen a téren a bölcsődés korosztályra. Az OkosÓvoda programba bekapcsolódó intézmények kisgyermekekkel foglalkozó szakemberei által vezetett és beküldött megfigyelési naplók által rendkívül nagy méretű és érdekes anyagra tettünk szert, amelyet 2024-ben, a 2023-as naplókkal együtt dolgoztunk fel.

A naplók egyfajta közösségi tudományos (citizen science) program részei, mivel a résztvevő intézmények nevelőit, gondozóit kértük meg, hogy az általunk küldött, egységes formátumú naplóba alkalomszerűen rögzítsék a csoportban látott, tapasztalt, a digitális eszközökkel kapcsolatos élményeiket, és a szabad játék során megfigyelt eseteket.

A hazai és a nemzetközi kutatások szerint is úgy tűnik, már a legkisebbek közvetlen környezetében is sokszor megy a televízió, a szülők a jelenlétükben felveszik a telefont, megválaszolják az e-maileket, és használják a közösségi médiát. 

A DigiMini3 kutatásban a 1-3 éves korosztály digitális környezetével foglalkoztunk. Az eredmények segítenek megérteni, hogy a kisgyermekek hogyan viszonyulnak a digitális eszközökhöz, és milyen hatással van ez a fejlődésükre.

A kutatás célja az 1-3 éves korosztály digitális eszközökhöz való viszonyának, szokásainak feltérképezése természetes helyzetek, a gyermekek bölcsődei szabad játéka, utánzó- és szerepjátékai, elbeszélése alapján; valamint a bölcsődei digitális tevékenység-kezdeményezések típusainak, variációinak feltárása.

A 2021-2023-ban zajlott adatfelvétel során 73 intézményből összesen 123 kutatási napló érkezett be, amelyek összesen 490 információ-egységet: 347 esetleírás-elemet és 143 értékelő reflexiót tartalmaztak.

A természetes megfigyelés után a kisgyermeknevelők a sablonban rögzítették meglátásaikat. A naplók digitálisan, tartalomelemzéssel kerültek (feldolgozásra.

A kutatásban olyan fontos kérdésekre kerestük a választ, mint:

  • Milyen szerepet játszanak a digitális eszközök a kisgyermekek életében?
  • Milyen hatással vannak a képernyők a gyermekek kognitív és szociális fejlődésére?
  • Hogyan támogathatják a szülők és a szakemberek a gyermekek egészséges digitális fejlődését?

 

A kutatás összefoglalója itt érhető el:

https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini3/

Vissza